Jag sitter judt nu fast på ett tåg mellan Flen och Katrineholm på väg mot Linköping. På trafikverkets hemsida går att läsa följande:
“Personal är på plats för att felsöka och felavhjälpa sedan klockan 02:50, natt mot den 12 juni. Sedan klockan 16:00 den 13 juni finns mer personal på plats och utökad samt intensifierad felsökning pågår. En högst preliminär prognos medger för närvarande att felet beräknas vara avhjälpt till morgontrafikens start den 13 juni.”
Trots att ett omfattande signalfel finns låter man tågtrafiken rulla tills det blir stopp. Enligt trafikverkets hemsida kan vi bli sittande hela natten.
Det är bra att Ulf Adehlson fick kicken, men fler måste få gå. Det går inte att bara säga att spåren är dåligt underhållna och nöja sig med det.
Jag reser regelbundet i jobbet och den senaste månaden har det varit flera större tillbud med flera timmars försening. D
Det behövs mer debatt om tågtrafiken. Trafikverket känns som den aktör som är minst uppmärksammad. Det minsta man kan göra är att byta ut dem.
UPPDATERING: När vi kom till Linköping stannade vårt tåg och körde tillbaka mot Västerås. Det fick inte vår tågpersonal någon information om, utan fick veta det av personalen som kom för att åka tillbaka till Västerås. Vi fick hoppa av i Norrköping och vänta ytterligare 20 minuter.
Denna tågresa ledde till min längsta försening hittills, 4 h 15 min.
Såvitt jag förstod från SJ-personal berodde felet på att blixten slagit ned i ett ställverk. Denna information hade varit till gläjde under tiden på tåget, men den betroddes vi resande inte med.
Generaldirektör för Trafikverket är Gunnar Malm. Han är huvudansvarig för gårdagens katastrof, såvitt jag kan förstå. Gunnar Malm borde pressas enormt mycket hårdare än vad han gör idag.
SJ:s twittertjänst fanns inte där för att stötta oss alla som satt och led på tågen. De jobbar nämligen bara kontorstid. Det minsta man kan kräva är väl att om ett större fel inträffar kan twitterjouren bemannas. Det fanns uppenbarligen mer hjälp att få.
De senaste månadens resande har för mig inneburit flera större förseningar, av följande anledningar:
- Brand i godståg mellan Nässjö och Alvesta
- Avgrävd strömkabel, hela södra Sverige påverkat
- Gräsbrand längs spåret
- Blixtnedslag i ställverk