PR-offensiv från Israel

Reuters rapporterar om att Israel nu kommer pröva en mer aktiv kommunikation för att möta bland annat palestinsk propaganda.

RAMALLAH, West Bank (Reuters) – Concerned that its image abroad is suffering, Israel is going on the offensive to show that Palestinians, not Israelis, are responsible for perpetuating the region’s cycle of violence.

With the peace process at a standstill since its war in Gaza a year ago, Israel is trying to paint the Palestinian Authority as the source of incitement to violence — a violation of Palestinian obligations under peace agreements.

Citing usage of the word “martyr” to honor dead Palestinian militants and speeches recalling the “noble heritage” of armed struggle, Israel’s incitement accusations put the onus on Palestinian leadership for failure to return to negotiations.

Men i svensk “översättning” av TT har detta telegram fått en helt annan betydelse: “Fläckat Israel skärper propagandan”. En skarp anti-israelisk vinkling och en närmast krönikeliknande ton finns i inlägget.

Det är på grund av vinklad journalistik som denna som Israel måste gå på offensiven. Nyheterna från mellanöstern är idag totalt förvridna. Kanske kan en tydligare PR från Israel göra saken bättre.

Svenska tidningsredaktioner borde också ta sitt ansvar, och ställa krav på TT att sluta sprida anti-israelisk propaganda. Det är en skam för tidningssverige att de tillåts fortsätta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.